test
Een PowerPoint met audio-ondersteuning over de EHBO-kit. Met dank aan Hilde Vandeurzen van de PBD.
Zoveel coronaweken halen de fut uit je schoolteam. Hoe bewaak je de veerkracht van je ploeg? Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins versterkt jouw coachingtalent tijdens corona. “Ik klap elke avond ook voor de schooldirecteurs.”
Pijlen, veiligheidslinten, stopborden …
Scholen zetten alles op alles om de heropstart veilig te laten verlopen. Maar die ‘nieuwe school’ kan best indrukwekkend zijn voor jonge leerlingen. Met deze posters op kindermaat herinner je hen op een warme manier aan de regels.
Op vrijdag 15 mei is het zover: sommige kinderen mogen terug naar school, maar onze kleuters blijven nog thuis of in de opvang. Hoe zullen kleuters deze nieuwe overgang beleven? En hoe kunnen wij als leraren (en ouders) hen hierbij ondersteunen en houvast bieden?
Het coronavirus zorgde voor een breuk in de leefwereld van zowel ouders, leraren als onze kleuters: “iedereen in zijn kot” betekende voor vele kinderen weinig contact met leeftijdsgenootjes en vele dagen thuis of in de opvang op school. Voor alle kinderen vergde dit aanpassing. Voor kwetsbare groepen, bijvoorbeeld kleuters met een moeilijke thuissituatie, wellicht nog het meest. Daarom is het belangrijk om hiermee als leraar of als ouder aan de slag te gaan.
Om leraren, ouders en kleuters te helpen om over de diverse Corona-ervaringen in gesprek te gaan stelt kleutergewijs vertelplaten ter beschikking. Vertelplaten maken het (on)bekende visueel en bieden een aanknopingspunt om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te knopen over moeilijke thema’s.
In deze uitzonderlijke tijden willen we naast de focus op de praktische en organisatorische noden ook aandacht schenken aan het psychosociaal welzijn van onze medewerkers.
Van medewerkers wordt veel gevraagd momenteel. Ze moeten zich snel aanpassen aan een andere manier van werken en communiceren. Medewerkers kampen met angsten en onzekerheden. Deze onzekerheden kunnen nog wel enige tijd aanhouden. Daarom wensen we tijdig extra aandacht te besteden aan psychosociale ondersteuning.
Hierbij speel je als directeur een cruciale rol. Om je hierbij te ondersteunen vind je via dit artikel ondersteunend materiaal.
We stellen je 12 info-fiches voor. Afhankelijk van je specifieke noden kan je ze doornemen.
– Hoe medewerkers geruststellen die nog fysiek aanwezig moeten zijn op het werk?
– Hoe hulpverleners ondersteunen tijdens een (corona)crisis?
– Hoe ga ik om met angstgevoelens i.v.m. de pandemie?
– Wat doe je wanneer bij een medewerker een besmetting Covid 19 wordt vastgesteld?
– Hoe bereiden we ons voor op de periode na Covid 19?
– Hoe geruchten omtrent Covid 19 in de onderneming beperken en beheren?
– Rouwbeleid in tijden van Covid 19
– Rouw van een collega op de werkvloer
– Telewerken in bijzijn van kinderen
– Veerkracht in tijden van thuiswerk
– Telewerk: je ideale werkpost
Mis je nog wat visueel materiaal om bepaalde boodschappen binnen je schoolmuren te verduidelijken?
Dan heb je keuze uit deze posters.
Voor een visueel stappenplan rond:
– Hoe doe ik concreet mijn mondmasker aan
– In 10 stappen naar een goede handhygiëne
– De juiste gewoontes op de werkplaats
– Nies- en hoesthygiëne
– Hoe trek ik concreet mijn handschoenen uit
Voor een grote foto – om de aandacht te pakken rond:
– Draag een mondmasker waar de sociale afstand moeilijk is
– Sluit het toiletdeksel vooraleer je doorspoelt
– Bewaar voldoende afstand
Via een affiche-actie in de leraarskamers en een communicatie op de Huis 11 website wensen we de mogelijke hulpverleners voor de medewerkers extra in de kijker te plaatsen. De focus ligt hierbij op de rol van de vertrouwenspersoon. Hierover volgt later meer info.
Ervaar jezelf angstgevoelens of ken je medewerkers met angstgevoelens? Dan kan deze pragmatische interactieve webinar jou of je medewerker misschien helpen.
Heb je nog specifieke noden of vragen rond de psychosociale ondersteuning voor jezelf of voor je medewerkers kan je altijd contact opnemen met An Jennes.
Via deze link een infofiche die de rol beschrijft van het CLB bij het identificeren van risicoleerlingen en ook wat te doen indien er na de heropstart Covid-19 wordt vastgesteld bij een leerling.
Op GO! pro geven we een antwoord op veelgestelde vragen die tot bij ons komen. Deze keer vragen en antwoorden over het personeel, over het CLB en over de financiële, materiële en organisatorische impact op scholen.
Wat je moet weten over mondmaskers
Er is al veel gezegd over mondmaskers, maar waar vind je de juiste info?
Voor welke constructie er ook gekozen wordt, niet alle leerlingen zijn op hetzelfde moment op school en de groep is dus (nog) niet compleet.
Om toch in contact te zijn met elkaar, kunnen leerlingen een berichtje achterlaten op deze prikkelende (contact)poster. Leuk om voor elkaar te schrijven, maar ook zeker leuk om van elkaar te lezen.
Ontdek via deze link allerhande tools voor het basisonderwijs.