Coronavirus - Blog

20:15 #Inform Gratis online interventietool ‘Iedereen ok?’

By | Corona | No Comments

Het zijn rare tijden. En die doen wat met een mens. Daarom is het belangrijker dan ooit om aan je mentale weerbaarheid (en die van je gezin of dierbaren) te werken. Deze online interventie kan je helpen om je kalmer te voelen en te blijven functioneren. Het is een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan van ongeveer vijfenveertig minuten. Je kan het alleen doorlopen of met je huisgenoten.

Wat is het precies?

Je probeert wat te bewegen, online contact te houden met vrienden, een dagschema te volgen, … En toch blijft er iets knagen. Je bent onrustig. Je slaapt moeilijk. Het voelt alsof de coronacrisis jou als het ware overspoelt. (Of je bent bezorgd dat een gezinslid dit zo ervaart). Dat zijn allemaal heel normale reacties op een uitzonderlijke situatie. Met de interventie op deze site helpen we je om die gevoelens te doorbreken via technieken uit de traumatherapie. De interventie bestaat uit een video die je door een stappenplan en oefeningen gidst. Je kan het stappenplan alleen of samen met je huisgenoten doorlopen in ongeveer vijfenveertig minuten.

Waar komt het vandaan?

Deze online interventie werd opgesteld door klinisch psychologe Elke Van Hoof, een autoriteit op het gebied van stress, burn-out en trauma.

20:10 #Inform 7 tips om in verbinding te blijven met je leerlingen

By | Corona, 1ste graad basisonderwijs, 2de graad basisonderwijs, 3de graad basisonderwijs, Secundair onderwijs | No Comments

Het is niet gemakkelijk om als leerkracht gedurende de coronacrisis deze boodschap aan leerlingen over te brengen. “Houd de cirkel met wie u in contact bent, zo klein mogelijk”, is de boodschap die we krijgen. De fysieke nabijheid valt weg waardoor we uitgedaagd worden om contact te maken op een alternatieve manier. In verbinding blijven met leerlingen hangt nauw samen met enerzijds hun welbevinden en anderzijds hun motivatie om met schoolwerk bezig te zijn. Twee vliegen in een klap en dus de moeite waard om te onderzoeken op welke manier je contact kan maken met je leerlingen. In wat volgt zeven tips om als leerkracht in verbinding te staan met de leerlingen.

16:05 #Inform Leuven Leert

By | Corona | No Comments

De lessen op school zijn opgeschort. Kinderen en jongeren leren vanop afstand: thuis en online. Dat roept vragen en noden op, maar haalt ook veel creatieve oplossingen boven.

Vandaag maken we nog meer dan ooit samen onderwijs en plukken we de vruchten van lokaal samenwerken. Alle SOM-partners lanceren daarom, in samenwerking met de stad Leuven, het platform Leuven Leert.

Op Leuven Leert horen we graag wat jij nodig hebt en/of hoe je kan en wil ondersteunen. Want vandaag hebben we des te meer nood aan verbinding.

Op Leuven Leert kun je:

Een concrete vraag stellen voor jezelf of lerenden die ondersteuning nodig hebben: zoek je online huisbewerkbegeleiding? Iemand om Nederlands te oefenen met anderstalige leerlingen?
– Hulp bieden: ICT-materiaal schenken of online huiswerkbegeleiding bieden via Leuven Helpt
– Tips, goede praktijken en ervaringen van onderwijsexperts delen en ontdekken

16:00 #Debrief Digitaal bewegingsprogramma voor kinderen

By | Corona | No Comments

Om ervoor te zorgen dat kinderen tijdens coronatijden niet stoppen met bewegen, hebben studenten van de Universiteit Antwerpen een digitaal bewegingsprogramma ontwikkeld: “Beweeg mee(r)”.

Om ervoor te zorgen dat kinderen tijdens coronatijden niet stoppen met bewegen, hebben studenten revalidatiewetenschappen en kinesitherapie van de Universiteit Antwerpen een digitaal bewegingsprogramma ontwikkeld. Met het programma doen de kinderen drie tot vijf keer per week verschillende bewegingsopdrachten.

Vijf scholen engageerden zich voor het programma “Beweeg mee(r)”, ontwikkeld door bachelorstudenten. “Het programma kadert binnen de opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, en heeft als doel kinderen drie tot vijf keer per week bewegingsopdrachten te laten uitvoeren, zoals evenwichtsoefeningen of fiets- en loopopdrachten”, zegt onderzoekster Patricia Van de Walle. “Of we dagen hen uit zelf opdrachten te verzinnen.”

GO! basisschool De Brug in Sint-Job-in-‘t-Goor is een van de deelnemende scholen. “Het welbevinden van onze leerlingen primeert altijd”, zegt directrice Griet Rossau. “Kinderen moeten kunnen lopen, springen, bewegen. We willen zeker niet alleen cognitieve taken aanbieden, vandaar dat we graag meewerken aan dit project. Mentale en fysieke gezondheid is in deze tijden erg belangrijk.”

Studenten gaan in overleg met de scholen om te bekijken via welk platform ze de schoolkinderen het best bereiken. Dat kan gaan over onder andere WhatsApp, Tik Tok, Google Classroom of Smartschool, met respect voor de privacy van de leerlingen.

“Ik ben heel blij dat we tijdens de coronacrisis een bijdrage kunnen leveren vanuit ons vakgebied”, zegt studente Inez Clauwens. “We proberen de opdrachten vooral in spelvorm aan te bieden, dat is veel leuker dan alleen maar bewegen. Binnen het thema ‘leger’ moeten de kinderen bijvoorbeeld zoals soldaten op hun buik onder stoelen kruipen, springen in een vierkant zoals soldaten dat in autobanden doen, maar ook zwaaien met de boekentas en groeten zoals een echte soldaat.”

Alle opdrachten zijn individueel uitvoerbaar, met materiaal dat in een normaal huishouden beschikbaar is, en de coronamaatregelen van de overheid worden in acht genomen. Scholen die zelf aan de slag willen met het programma, kunnen Patricia Van de Walle contacteren op patricia.vandewalle@uantwerpen.be.

12:55 Inform Scenario’s voor onderwijs tijdens en na de Corona-crisis

By | Corona | No Comments

De Covid-19 pandemie dwingt het onderwijs wereldwijd tot afstandsonderwijs en dit op een bijzonder snelle en disruptieve manier. In deze blog gaan we niet op zoek naar de beste e-learning tools of technologie, maar we kijken bewust verder. We beschrijven welke diverse (wisselende) scenario’s voor ons kunnen liggen tijdens de crisis. De scenario’s van afstandsonderwijs tot scholen die alternerend open en dicht moeten gaan, in functie van volksgezondheid, kunnen het startpunt zijn voor het uitdenken van (schoolspecifieke) scenario’s. Misschien zorgt de Coronapandemie nu voor de doorbraak van blended onderwijs.

09:27 #Inform Kwestie van vragen

By | Corona | No Comments

Begeleiders zonder Grenzen is een platform dat onderwijsbegeleiders, onderzoekers en experten samenbrengt. Ze engageren zich om in deze coronatijden zo snel mogelijk een kwaliteitsvol antwoord op je onderwijsvraag te formuleren.

Klik op “Stel je vraag” om je vraag door te sturen.