Wat vanaf vandaag veranderd is, is dat éénieder die nog maar het minste symptoom vertoont, zelfs al gaat het om een kleine verkoudheid, het werk MOET verlaten en thuis dient te blijven, dit om verspreiding te voorkomen, tenminste 7 dagen of tenminste tot de symptomen verdwijnen.
Een persoon die in contact is gekomen met een mogelijk of bevestigd geval van COVID-19, en die zelf geen symptomen ondervindt, dient niet te worden afgezonderd, en kan dus gaan werken, of waar mogelijk, telewerken.
Personen testen voor COVID-19 wordt vooralsnog enkel gedaan bij risicopatiënten en personen die een beroep uitoefenen met hoog risico op blootstelling (medisch personeel, verpleegkundigen, verzorgenden).
Wij wensen u eraan te herinneren dat onze arbeidsartsen niet bevoegd zijn om een COVID-19-test uit te voeren. De werknemers die bij ons op consultatie komen, en symptomen vertonen, worden naar huis gestuurd, en gevraagd hun huisarts te bellen.
Wij willen u aanmoedigen om alles in het werk te stellen zodat uw organisatie de aanbevelingen van de federale overheid zou volgen : probeer zo veel als mogelijk telewerk mogelijk te maken, wees flexibel met uurroosters wanneer telewerk niet mogelijk is, en stel de activiteiten waarbij meerdere medewerkers samen moeten komen uit of annuleer ze (bijvoorbeeld vergaderingen).
Download affiche “Wat moet ik doen in geval van een besmetting met COVID-19?”
