Het zijn geen evidente tijden, zeker ook niet voor het onderwijsveld. Elke school heeft gisteren snel moeten schakelen en levert maximale inspanningen om gevolg te geven aan de coronamaatregelen. Toch blijven een aantal zaken onduidelijk. Het beleidsdomein Onderwijs & Vorming helpt je graag de juiste richting te bepalen.
– Welke leerlingen moet je opvangen?
– Onderwijspersoneel blijft aan het werk: wat betekent dat concreet?
– De lessen zijn opgeschort en toch zijn er alternatieve leervormen?
– Kunnen de inschrijvingen nog doorgaan?
Opvang van je leerlingen
– Je voorziet op school opvang tijdens de normale schooluren (incl. voor- en naschoolse opvang) voor alle gezonde leerlingen van wie de ouders geen geschikte opvang kunnen voorzien. Blijf daarbij rekening houden met richtlijnen rond hygiëne, afstand etc.
– Het gaat dus niet enkel om leerlingen van wie de ouders in zorg- of veiligheidsberoepen werken of leerlingen die enkel bij personen uit de risicogroep terechtkunnen.
– Er is ook geen leeftijdgrens bepaald voor leerlingen die je moet opvangen.
– Hoe je de opvang concreet organiseert en welke daginvulling je voorziet, neem je als directie op in het lokaal onderhandelingscomité.
– Tijdens de opvang kan je alternatieve vormen van leren aanbieden.
Aanwezigheid van personeel
– Over de aanwezigheid van je personeel maak je afspraken in het lokaal onderhandelingscomité. Hou daarbij ook rekening met hygiënische voorzorgsmaatregelen en criteria als afstand, ventilatie … (bv. in de lerarenkamer).
– Deze personeelsleden moeten instaan voor de opvang van leerlingen.
– Over de verdere invulling van hun takenpakket maak je in het lokaal onderhandelingscomité afspraken die ervoor zorgen dat je leerlingen die dat wensen kan opvangen en dat leerlingen de aangeleerde leerstof en vaardigheden onderhouden.
– Personeelsleden die zich zorgen maken dat ze meer risico lopen op besmetting vanwege gezondheidsredenen, nemen contact op met de arts.
Facultatieve alternatieven voor de lessen
– De lessen zijn geschorst, maar het is aangeraden om alternatieven aan te bieden – al dan niet via elektronische weg. Lees de mogelijkheden.
– Je kan die alternatieven aanbieden zowel aan de leerlingen in de opvang op school als aan de gezonde leerlingen die niet naar school komen.
– Geef taken in functie van de noden van de leerlingen. De taken moeten ervoor zorgen dat ze in het ritme blijven (het is geen vakantie), voeling met de school houden en de aangeleerde leerstof kunnen inoefenen. Hou daarbij rekening met mogelijkheden van de ouders om thuis digitaal op te volgen.
– Nieuwe leerstof mag dus niet aan bod komen.
– De taken mogen niet meetellen voor de beoordeling van leerlingen.
– De taken zijn facultatief, maar raad ouders wel ten zeerste aan om hun kind ermee aan de slag te laten gaan.
– Communiceer daarom goed en tijdig met je leerlingen en ouders over de afspraken rond alternatieve leervormen en taken die je eventueel voorziet.
– Duaal leren en stages: leerlingen volgen voor hun werkplekcomponent de richtlijnen van de onderneming in kwestie, voor hun lestijd die van de school. Onderneming en school doen dat in nauw overleg. Lees meer.
Inschrijvingen opgeschort
– Alle inschrijvingen via chronologie worden opgeschort vanaf maandag 16 maart tot en met 3 april.
– Gerealiseerde inschrijvingen blijven behouden.
– Het secretariaat van de Commissie inzake leerlingenrechten zal alle initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure informeren over de volgende stappen.
