Q&A TintelTuin

Blijft de alfabetcode en de schriftontwikkeling (zoals we die nu kennen in de TintelTuin) behouden?
Blijven de graadklassen behouden?

Er zullen naar volgend schooljaar geen structurele veranderingen doorgevoerd worden.
We gaan ook verder met de AlfaBetCode en schrift.

Op onze pedagogische studiedag afgelopen woensdag namen we heel kritisch enkele methodes voor rekenen en Frans door. Het is zeker niet de bedoeling om deze methodes helemaal over te nemen, aangezien levend rekenen voor ons prioritair is en blijft.


Wanneer zal definitief bekend zijn wie de leerkrachten van de 3de graad worden?

Voor de start van het schooljaar 21-22.

Hoe wordt ervoor gezorgd dat schooljaar 2021/22 stabiel wordt en de continuïteit van de leerkracht(en) verzekerd?

Een doortastende screening – o.l.v. de afdeling HR van HUIS 11 en de coördinator – van de competenties, motivatie en kennis van de betrokken leerkrachten en de eventueel aan te werven leerkrachten, moet hiervoor de eerste aanzet zijn om 21-22 rustig te kunnen starten. In de loop van het schooljaar zal permanent worden ingezet op professionalisering en begeleiding op meerdere vlakken (lees: pedagogisch-didactisch, mentaal, teamwork, …). Hiervoor worden dan ook de nodige budgetten voorzien.

Ik hoor dat Huis 11 wil investeren in de Tinteltuin, niet alleen financieel, maar ook met begeleiding in de professionalisering. Dit vind ik belangrijk. Zijn de experten/begeleiders van Huis 11 bereid om in te zien dat ouderparticipatie in de Tinteltuin meer is dan excursies begeleiden en de speelplaats te vergroenen? Dat ouderparticipatie in de Tinteltuin vooral betekent “samen school maken”, in de zin van democratisch overleg met de leerlingen, leerkrachten, coördinator en ouders op één zelfde lijn. Zijn de begeleiders van Huis11 bereid om vanuit die visie de begeleiding verder te zetten?

Uiteraard blijft dit de rode draad doorheen het verhaal. Niet enkel COÖPERATIE met leerlingen, leerkrachten of coördinator, maar tevens interactief met de oudergroep aan de slag gaan. Daarom nodigen we alle geïnteresseerden dan ook uit op de HAARDVUURSESSIES. Hierover werden jullie per mail reeds ingelicht door de coördinator. Inschrijven kan bovenaan deze pagina.

Zal in het nieuwe model de werking met een VZW-structuur naast/rond de school behouden blijven of staat dit ook ter discussie?

De VZW staat niet ter discussie. Als we éénmaal weten wat we echt samen willen en dus ook wat niet meer, zullen alle participanten binnen de structuur ook duidelijkheid krijgen over welke rol ze hierin kunnen opnemen.

Hoe komt het volgens jullie dat een systeem (zoals deze school) na 12 jaar nog steeds door dit woelig vaarwater moet?

Wij delen deze bekommernis en hebben ons dezelfde vragen de afgelopen vier jaren ook gesteld. Samen met ons bestuur zijn hier dan ook intensief mee aan de slag gegaan. Vandaar dat we nu vanuit alle beleidsdomeinen een blik op de toekomst werpen, waarbij we de zichtbare en onzichtbare werkpunten zo efficiënt mogelijk proberen bij te sturen.

Er wordt hetzelfde patroon benoemd dat ook wij vanuit de scholengroep feitelijk kunnen vaststellen. Dit dient dan ook volgens ons één van de fundamenten te zijn binnen het nieuwe traject. Hoe zorgen we ervoor dat we een gezonde Freinetschool vormen waar de energie die er zit bij zoveel mensen wordt omgezet in synergie?

Een sterke uitgeschreven visie is daarvoor nog geen garantie. We dienen ook manieren te zoeken om die visie echt te kunnen uitdragen in de dagdagelijkse praktijk.

Wat gaan jullie de komende weken en maanden uitrollen om de kinderen te helpen deze moeilijke periode te doorstaan?

Net zoals we ouders en leerkrachten betrekken, denken we nu ook na over interactieve momenten met de huidige leerlingenpopulatie. Deze zullen samen met de coördinator, de innovatiecoach van Huis 11, onze communicatiedirecteur en het ontwikkelteam ontworpen worden.

Hoe veilig is het schoolgebouw?

Het gebouw is ‘onveilig’ verklaart omwille van de staalstructuur. Vandaag de dag is deze constructie onder de nieuwe de normen voor schoolgebouwen niet meer toegelaten. In samenspraak en op advies van de lokale brandweer van Landen, hebben wij nu onze aandacht voornamelijk gericht op een snelle evacuatie. In afwachting van de start van de nieuwbouw hebben wij volgende tijdelijke beheersmaatregelen genomen om zo de brandveiligheid van het hoofdgebouw in Zoutleeuw te verhogen:

– er zijn in alle lokalen en gangen van  het hoofdgebouw gekoppelde rookmelder geplaatst. (september 2020)

– alle branddeuren zijn nagekeken op hun goede werking en hersteld.(september 2020)

– er wordt om de 2 maand een evacuatieoefening georganiseerd door onze contact persoon veiligheid (Hij is ook adjudant bij de brandweer van Landen)

– alle personeelsleden van de school hebben we een opleiding blustechnieken te laten volgen. ( november 2020)

– er wordt permanent aan het personeel gevraagd om de brandlast in het gebouw te beperken

Redelijk wat leerkrachten komen onderling goed overeen. Blijft het bij deze 4 leerkrachten die gaan vertrekken? Of zijn er die alsnog mee gaan met de mensen die nu reeds aangegeven hebben te vertrekken?

Tot dusver hebben slechts vier personeelsleden aangegeven te vertrekken.
Twee van hen maken al geen deel meer uit van het huidig functionerende team voor schooljaar 20-21.

Wat met de zorg in de school?

Het zorgbeleid zal zeker structureel verankerd worden in de schoolorganisatie en de leerlingenbegeleiding.

De manier van communiceren zoals we die gisterenavond tijdens de presentatie hebben ervaren, geeft ons een gevoel van een grote stijlbreuk met hoe we in de Tinteltuin al 12 jaar samenwerken.

De wijze van informatieoverdracht gisteren werd bewust geconcipieerd als louter een presentatiemoment met een visualisatie en uitrol van het te lopen coöperatieve traject. De grote van de groep – “voltallige” ouderteam van een “volledige” school – en de huidige verplichte vergadermodaliteiten noopten ons om tot deze starre wijze van briefing over te gaan. Uiteraard hanteren wij de komende weken en maanden een aangepaste vorm. Zoals we reeds poneerde: meer haardvuur en minder lantaarn. We zullen dan ook asap een meeting organiseren waarin geïnteresseerde ouders zich kunnen engageren om de nieuwe visie – die werkelijk nog moet uitgeschreven worden, maar waar Freinet de rode draad blijft – gestalte te geven. Ouders worden hiervan  via e-mail van in kennis gesteld door de coördinator.

Geen vraag, wel een bezorgdheid en een oprechte hoop: dat de polarisatie die gaande is, kan stoppen en dat het ganse team de rest van het schooljaar in de juiste sfeer en samenhorigheid verder kan werken. En dit hoop ik ook voor de oudergroep. Ik zal er zelf alles aan doen om iedereen te ondersteunen om dit waar te maken.

De polarisatie waarvan sprake is inderdaad nefast voor het welzijn van alle betrokkenen en niet in net minst van de kinderen. Het is dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid om deze samen aan te pakken. Samen betekent: Huis 11, leerkrachten, coördinator en ouders. Het Huis zal er in eerste instantie over waken dat ook binnen het team respect voor ieders keuzes zal gehanteerd worden, en we grijpen nu al in bij afbreuk aan dit principe. Het is binnen de schoot van de Tinteltuin, binnen de muren van de school waar de kinderen school lopen, dat we in eerste instantie kunnen en moeten zorgen voor een stabiele leer- en leefomgeving.

Bijzondere tijden vragen bijzondere maatregelen. Voorziet Huis 11 extra ondersteuning voor het team om deze gigantische opdracht tot een goed einde te kunnen brengen en te voorkomen dat zij in een burn-out terecht komen?

Onze bekommernis voor het welzijn van de leerkrachten, als ook dat van de kinderen is voor ons van cruciaal belang. Wij zullen als HUIS11 dan ook veel zorg hiervoor dragen en dit op de voet opvolgen. Van zodra deze signalen ons bereiken zullen wij dit hetzij via interne begeleiding vanuit onze HR-afdeling, hetzij via het inroepen van externe expertise zo goed mogelijk proberen op te vangen. Voor zowel het pedagogische als het infrastructurele luik wordt het team uiteraard bijgestaan door de experten ter zake: pedagogisch begeleiders en architecten.

Zullen in het nieuwe gebouw tussenklassen zijn?

De indeling van het gebouw zit nog in de ontwikkelfase. Uiteraard zijn we gebonden aan het respecteren van de fysieke normen zoals opgelegd door de Vlaamse overheid. Maar, zoals ook op het infomoment aangegeven, wordt dit een participatief proces waarin de ouders een stem in het kapittel zullen hebben.

Ik wil graag weten wat er concreet nu al zal gedaan worden binnen de huidige visie om te zorgen dat schooljaar 2021-2022 een stabiel en fijn schooljaar kan worden.

Wij zullen 21-22 aanvatten zonder veel pedagogische of organisatorische veranderingen. Op deze wijze zullen de leerlingen van de derde graad niet onderhevig zijn aan veranderingen. 22-23 en haar visie worden samen met ouders, leerkrachten, beleidsmakers vorm gegeven in de loop van 21-22. De juiste leerkrachten op de juiste plaats zal een belangrijk motto zijn om de continuïteit te kunnen garanderen in de hele school, niet enkel voor de derde graad.

Blijft het busvervoer behouden?

Ja, het busvervoer blijft behouden.

Hierbij enkele getuigenissen van onze leerkrachten waaruit hun warme hart voor de school blijkt.

Wat is de nieuwe visie?

De visie zal samen geschreven worden en zal niet opgelegd worden vanuit het GO!.
Zij zal samen vormgegeven worden met leerkrachten, ouders en experten terzake.

Wat is het die de weggaande leerkrachten tegen de borst stoot?

Voor deze info kan je best terecht bij de betrokken leerkrachten.

Hoe wordt in de nieuwe visie plaatsgemaakt voor de individualiteit van de Tinteltuin?
Of moeten we binnen een vakje van Huis 11 passen?

Huis 11 staat voor autonomie binnen verbondenheid. De authenticiteit van de Tinteltuin zal uiteraard bewaard blijven. Zowel in de pedagogische als infrastructurele te lopen trajecten.

Wat zal er concreet gedaan worden om het welzijn van de kinderen te garanderen binnen in een gescheurde school, een gescheurd team en binnenkort ook een gescheurde kindergroep?

Elk einde is een nieuw begin. We zullen de keuze van eenieder respecteren.

Hoe zal er concreet voor stabiliteit en continuïteit gezorgd worden volgend jaar en verder, binnen de nieuwe visie?

Zoals reeds toegelicht in de presentatie van vanavond zullen we inzetten op professionalisering van het team.
Inhoudelijke verwerving en verdieping freinetpedagogie, groepsdynamica, bepalen van specifieke specifieke normen en waarden,… Deze initiatieven zullen de basis vormen voor een kader dat de continuïteit kan garanderen.

Is het voortbestaan van de school in gevaar? Als er nog meer leerkrachten een andere weg kiezen en het leerlingenaantal ook drastisch daalt, is het sluiten van de school dan een reëel scenario?

De sluiting van de school is op geen enkel moment aan de orde. We denken enkel aan uitbouw, getuige daarvan is een nieuwbouw van enkele miljoenen.